El Maresme va ser un dels bressols del bàsquet femení. Equips sorgits des de la base, pràcticament sense voler, van convertir-se en referents de l’esport a Espanya. I en aquests equips, per casualitat però amb esforç i perseverança, van néixer les primeres estrelles del bàsquet femení. Entre elles, Carme Famadas.
L’argentonina Carme Famadas viu envoltada dels seus triomfs de joventut. Copes, medalles i fotografies omplen les parets de casa seva, recordant-li que va ser una de les primeres dones que va jugar a bàsquet a Espanya. I en té molt bon record, segons explica. “Vam començar a jugar només perquè a una de les monges del col·legi li entusiasmava l’esport i ens ho va proposar”, explica Famadas, que recorda que “de les 20 que vam començar, 10 ens vam quedar i vam formar un equip que mesos després començaria a competir”.
Van anar pujant de categoria fins a convertir-se en un dels equips de referència del país. Era a finals dels anys 60, en ple franquisme. No era una època senzilla. Famadas assegura que “l’any 1956, que unes noies juguessin a bàsquet i marxessin a Estrasburg o a Bèlgica amb el seu entrenador a jugar un campionat d’Europa era impensable. Molta gent del poble ens va criticar molt”. Malgrat les dificultats, elles van tirar endavant i se’n van sortir.
Després de guanyar diversos títols estatals i europeus a l’equip local d’Argentona, Famadas va fitxar pel Mataró, on no només va seguir sumant títols, sinó que es va convertir en la millor jugadora de la lliga femenina de bàsquet en tres ocasions.
Els títols europeus es repetien any rere any, un fet que la va portar a formar part de la selecció espanyola de bàsquet femení. Va ser una de les que va fer créixer aquell equip i una de les que després el consolidaria com un dels més importants d’Europa.
“L’esforç d’esperit permet assolir tots els èxits d’un equip”
APUNTS
Defineix-te
Tranquil·la.
Un llibre
Llegeixo principalment diaris.
Una pel·lícula
‘Tomates verdes fritos’ de Jon Avnet.
Un viatge
Hongria.
Un referent
Nacho Solozábal.
Un repte
Aprendre a tocar el piano.